Pit-stop w Formule 1

Pit-stop to angielskie określenie postoju bolidów w alei serwisowej. Aleje serwisowe znajdują się wzdłuż prostej startowej toru, przed garażami zespołu konstruktorskiego, w dokładnie wyznaczonym miejscu. Każdy zespół ma do dyspozycji tylko jedno takie miejsce dla dwóch kierowców.

Dlatego też mechanicy są wcześniej uprzedzani o zjeździe kierowcy i przygotowani na jego przyjęcie. Najczęstszym i wymaganym powodem, dla którego bolidy udają się do pit-stopów jest wymiana kół. Zespół mechaników w kilka sekund ma za zadanie wymienić zużyte ogumienie na nowe.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowca jest zobligowany do wykonania przynajmniej jednego pit-stopu w sezonie suchym. W sezonie mokrym nie ma takiej konieczności regulowanej przepisami. Pit-stop jest miejscem, w którym grupa mechaników dokonuje także naprawy innych usterek mechanicznych bolidów.

Do niedawna miejsce to było także „stacją benzynową”, w której możliwe było dotankowanie samochodu. Dzisiaj, zgodnie z przyjętymi przepisami jest to niemożliwe.