System ESP

ESP, czyli elektroniczny program stabilizacji – z angielskiego: Electronic Stability Program, stanowi układ elektroniczny, mający za zadanie stabilizować tor jazdy auta w momencie zakrętu i przejmować kontrolę nad systemami ABS oraz ASR. W 1997 seryjny system ESP został zastosowany po raz pierwszy. Warto zauważyć, że ESP łączy kilka systemów, w tym właśnie ASR i ABS.

Tworzą go dwa centralne mikrokomputery (nastawione na obliczenia i wzajemną kontrolę), a także czujniki. Część z nich mierzy na przykład prędkość obrotową koła, ciśnienie płynu hamulcowego w przewodach czy chociażby aktualną prędkość auta. System ESP pozwala na zwiększenie dopuszczalnej prędkości początkowej (w chwili wchodzenia w zakręt), a przy tym wykorzystuje hamulce, które mają spowolnić samochód, gdy ten dokonuje skrętu.

Funkcjonowanie układu jest zależne od rodzaju utraty stateczności danego auta. W momencie, gdy ma się do czynienia z ślizganiem się przedniej osi, komputer reaguje, wysyłając wiadomość do układu hamulcowego, który ma wtedy przyhamować koła tylnej osi. W przypadku odwrotnej sytuacji, system dokonuje czynności analogicznie.