Kultowa Mazda

Jak widać, w świecie motoryzacji status kultowego modelu można uzyskać stosunkowo szybko. Najlepszym przykładem tego jest japońska Mazda MX5. Azjatyckie koncerny stosunkowo późno zdobyły silną pozycję na rynku motoryzacyjnym, ponieważ wcześniej Japonia czy Korea Południowa nie były krajami bogatymi, które mogłyby pochwalić się nowoczesnymi technologiami oraz dużym kapitałem inwestycyjnym. Mazda MX5 pojawiła się na rynku w 1989 roku i niemal do razu zrobiła na nim sporo „zamieszania”.

Od zawsze był to samochód szybki i luksusowy, na który mógł sobie pozwolić mało kto. Tak jest i obecnie, kiedy w sprzedaży jest już trzecia generacja tego samochodu. Pojęcie „kultowy samochód” zdaje się być dość szerokie, skoro mieszczą się w nim zarówno modele pochodzące z dwudziestolecia międzywojennego, jak również pojazdy wypuszczone na rynek dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych minionego wieku. Jak widać, nie liczy się tutaj wyłącznie „staż w branży”, ale również indywidualne cechy, styl oraz pomysłowość twórców.